Wat is aerial silk?

Aerial Silk, ook wel Aerial Contortion, Tissu, Ribbon of Fabric genoemd, is een vorm van luchtacrobatiek. Het is een sport waarbij je in lange doeken (de silks) klimt en je lichaam op verschillende manieren inwikkelt zodat je kan staan, hangen en gecontroleerd kan ‘vallen’.

Waarom zou je aerial silk beoefenen?

Elegantie. Je leert je lijf op een andere manier te gebruiken en te bewegen. Aerial silk is een prachtige sport om te zien. Toeschouwers zijn vaak onder de indruk van de combinatie van kracht, lenigheid en sensualiteit die aerial silk uitstraalt. Als aerialist kan jij natuurlijk zelf bepalen waar jij de nadruk op wilt leggen.

Flexibiliteit. Je lichaam wordt soepeler en leniger. Tijdens de warming-up, in de silks en tijdens de cooling down besteden wij aandacht aan stretchen en lenigheid. Je zal merken dat je spieren soepeler worden. Onze instructrices zijn gecertificeerd in het veilig begeleiden van de ontwikkeling van flexibiliteit.

Kracht. Tijdens aerial silk maak je gebruik van je hele lichaam. Het is een full-body workout en je zal zien dat je door het klimmen, hangen en manoeuvreren van je lijf snel kracht opbouwt in je armen, core (buik, rug en bekkengebied) en handen.

Evenwicht en coördinatie. Je gevoel voor evenwicht zal toenemen en je ontwikkelt je coördinatie vermogen. Sommige aerial silk poses lijken op poses die jij bijvoorbeeld ziet bij yoga. En net als bij yoga zijn coördinatie en evenwicht belangrijke factoren om poses succesvol en mooi uit te voeren. Extra complexiteit is dat de silks, in tegenstelling tot de grond, bewegen. Je moet dus wat harder werken, maar je kan in veel gevallen ook vrijer bewegen.

Zelfvertrouwen. Aerial silk is een sport waarbij je je niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal ontwikkelt. Bij aerial silk wordt je continue uitgedaagd om je grenzen te verleggen: Durf jij aan je armen te hangen om een bepaalde oefening uit te voeren? Durf jij los te laten om een drop uit te voeren? Het is een spel van je grenzen verkennen, vertrouwen in jezelf ontwikkelen en vertrouwen ontwikkelen in anderen (de instructrices). Elke overwinning (of het nu lichamelijk of mentaal is) brengt je een succeservaring. Een gevoel van overwinning. Je kan meer dan je denkt, en dat draagt bij aan een positief zelfbeeld.

Is aerial silk gevaarlijk?

Elke sport brengt het nodige risico met zich mee. Het is dan ook goed je bewust te zijn van de risico’s van aerial silk. Het is voor aerial silk belangrijk om goed rekening te houden met je eigen mogelijkheden en beperkingen en instructies nauwlettend opvolg te volgen. Daarnaast is het belangrijk om langzaam op te bouwen en te beginnen bij de basis. Als jouw kracht, inzicht en zelfvertrouwen goed is kan je verder met de complexere, risicovollere uitdagingen. De instructrices proberen dit natuurlijk goed in de gaten te houden en de risico’s zo te beperken.

Hoe ziet een les aerial silk eruit?

Een les aerial silk duurt 60 minuten en bestaat uit een warming up, training in de silks en cooling down.

Warming up. Een goede warming up is belangrijk om je spieren klaar te maken voor de inspanning die zij gaan leveren. Zo worden blessures deels voorkomen. Onze warming up duurt ongeveer 8 minuten en bevat over het algemeen drie delen:

  • Cardio:denk aan looppas op de plaats, dribbelen en jumping jacks
  • Kracht:denk aan squats, lunges en buikspieroefeningen
  • Flexibiliteit:denk aan rekoefeningen en het losdraaien van bijvoorbeeld armen

Training in de silks. Hier kom je natuurlijk voor en dit beslaat ook het grootste deel van de les. In ongeveer 45 minuten tijd besteden wij aandacht aan het opbouwen van kracht, flexibiliteit en inzicht, het aanleren van nieuwe technieken, het herhalen een perfectioneren van eerder aangeleerde technieken en is er ruimte voor het oefenen van jouw favoriete routines, wraps en drops.

Cooling down. Tijdens de cooling down zorgen we dat jouw lichaam weer tot rust komt en besteden we aandacht aan het rekken van de spieren. We rekken bijvoorbeeld de rug-, been- en schouderspieren. Onze instructrices zijn gecertificeerd in het veilig begeleiden van de ontwikkeling van flexibiliteit.

Wat draag je tijdens aerial silk?

Draag aansluitende kleding. Bij voorkeur een legging en een sporttopje. Zo voorkom je dat je kleding vast komt te zitten in de silk. Om brand en schuurplekken van de silks te voorkomen raden wij je aan om  zoveel mogelijk van je lichaam te bedekken. Behalve je voeten, aerial silk beoefen je op blote voeten zodat je voldoende grip hebt in het doek

Hoe zit het met hygiëne?

Natuurlijk worden de silks regelmatig gereinigd, maar te vaak reinigen gaat ten koste van de duurzaamheid en veiligheid van het materiaal. Wij verzoeken deelnemers daarom extra aandacht te besteden aan hun hygiëne.

Wat leer je tijdens een les aerial silk?

In de silks kan je verschillende dingen doen. Grofweg leren we je klimmenwraps en drops.

Klimmen. Je leert verschillende manieren van klimmen, sommige puur gericht om snel en efficiënt omhoog te komen in de silk, en andere klimmen meer gericht op elegantie.

Wraps. Wraps zijn manieren van inwikkelen waarbij je de silk zo om je lichaam draait dat je erin kan hangen/staan. Je kan hier dan verschillende poses in aannemen. Wraps zijn over het algemeen gericht op elegantie.

Drops. Drops zijn gecontroleerde ‘vallen’. Door je op een bepaalde manier in te wikkelen en vervolgens een bepaalde houding aan te nemen kan je je lijf op een gecontroleerde manier uit laten wikkelen. Bij de meeste drops verlies je hierbij hoogte, je ‘dropt’ (zakt) dus een stuk in de silks. Er zijn ook drops waarbij je geen hoogte verliest.

Ik heb hoogtevrees, kan ik meedoen?

Ja, als jij verder in goede gezondheid verkeert kan je gewoon meedoen. We beginnen laag en gaan pas de hoogte in als jij eraan toe bent. Veel van onze leden zijn aan aerial silk begonnen terwijl zij hoogtevrees hadden, maar naarmate zelfvertrouwen en kracht toenemen neemt de angst voor hoogte in de silk af. Ook zij doen nu mooie drops en klimmen tot wel 7 m. hoogte.

Het is goed om aan de instructrice vooraf aan te geven dat je last van hoogtevrees hebt. Zij kan hier dan extra rekening mee houden tijdens de les en zorgen dat jij niet te ver over je grenzen gaat en onnodig risico loopt. We willen hier wel bij vermelden dat wij niet actief hoogtevrees behandelen. Twijfel je, neem dan contact op met een specialist.

Ik ben helemaal niet sterk, kan ik meedoen?

Zoals met elke sport begin je bij aerial silk bij de basis. Ben je al sterk, dan is dit natuurlijk een voordeel en zal je mogelijk iets sneller dingen kunnen. Ben je nog niet sterk? Geen probleem. Gun jezelf de tijd en je wordt vanzelf sterker. Met name spieren in je handen, armen en ‘core’ (rug, buik en bekkengebied) zullen zich bij aerial silk snel ontwikkelen.

Ik ben helemaal niet lenig, kan ik meedoen?

Zoals met elke sport begin je bij aerial silk bij de basis. Ben je al lenig, dan is dit natuurlijk een voordeel en zal je mogelijk iets sneller dingen kunnen en zijn bepaalde oefeningen misschien net iets makkelijker. Ben je nog niet lenig? Geen probleem. Gun jezelf de tijd en je spieren zullen vanzelf soepeler worden. Tijdens de aerial silk lessen besteden we vooral aandacht aan het ontwikkelen en behouden van flexibiliteit in de rug-, schouder- en beenspieren. Onze instructrices zijn gecertificeerd in het veilig begeleiden van de ontwikkeling van flexibiliteit.

Ben je gezekerd?

Nee, omdat je de silks op allerlei manieren om je lijf moet wikkelen is het niet mogelijk om je tijdens aerial silk te zekeren.

Wat heb ik tijdens de lessen nodig?

 

Klik hier om te kijken wat je het beste mee kan nemen en aan kan doen.

Welke abonnementen zijn er?

Klik hier voor informatie over het lidmaatschap van Aerial Academics.

Hoe kan ik lid worden?

Klik hier om je in te schrijven.

Zijn er ook inhaallessen voor als ik een les mis?

Zie artikel 3 van de algemene voorwaarden.
 

Ik ben zwanger. Wat nu?

Wij raden je aan om zo spoedig mogelijk jouw instructrice te informeren, dit mag via mail of tijdens de les. Zij zal jouw boodschap discreet behandelen en de mogelijkheden wat betreft lidmaatschap met je doornemen. Of je door kan trainen hangt erg af van jouw ervaring en gevoel, onze ervaring is dat jij dit het best zelf in kan schatten. Natuurlijk denken we hierbij met je mee.

Ik ben geblesseerd. Wat nu?

Als je langdurig verhinderd bent door een ernstige blessure raden we je aan om contact met ons op te nemen.
 

Hoe kan ik mijn lidmaatschap beëindigen? Wanneer kan ik mijn lidmaatschap opzeggen?

Een lidmaatschap bij Aerial Academics gaat in vanaf de 1e van de maand en is altijd voor de duur van één maand. Het lidmaatschap kan alleen per 1e van de volgende maand beëindigd worden. Wij hanteren geen opzegtermijn. In principe stopt jouw lidmaatschap als wij voor de 1e van de maand geen betaling van jou hebben ontvangen. Hoewel niet verplicht, waarderen we (indien mogelijk) tijdige aankondiging van het beëindigen van het lidmaatschap.

Zijn er inschrijfkosten?

Ja, wij hanteren €25,- inschrijfkosten. Heb jij in de vier weken voorafgaand aan jouw inschrijving een proefles gedaan? Dan brengen wij €10 in mindering op de inschrijfkosten. Je betaald dan voor de eerste maand dus €50,- (€35,- lidmaatschap + €15,- inschrijfkosten).

Mijn vriend/vriendin wil graag een keer meedoen. Kan dit?

Ja, natuurlijk. Hij/Zij kan zich aanmelden voor een proefles. Om de veiligheid en kwaliteit van de lessen te borgen worden proeflessen apart van de reguliere lessen gepland. Het kan wel zijn dat een proefles tijdens een extra training wordt gepland, dan kan je alsnog tegelijk trainen.